niedziela, 26 lipca 2015

Nadałam Tobie takie imię...*

Jestem Anną. Nic w tym dziwnego, tak nazywa się spory procent ludzi, głównie** zresztą kobiety. Jedną z nich jest moja mama.

Moja mama jest Anną. W tym znaleźć można już coś dziwnego, bo nie zawsze tak było. Rodzice wybrali jej bowiem piękne imię Wanda. A jednak, gdy po czterech latach do wsi w Łotewskiej Republice Rad zawitał ksiądz, by hurtem chrzcić dzieci, uznał to imię za pogańskie i kazał mamę nazwać Anną. W Polsce, do której przyjechała jako nastolatka, znajomi i nauczyciele tak się do niej zwracali i zwracają.
To ciekawe, jak działa ludzki mózg. Moja mama jest dla mnie Anną. I dla swojego męża*** i dla wielu innych ludzi. To dla mnie oczywiste. A jednak kiedy rozmawia z siostrą, równie oczywiste staje się, że jest Wandą. Mój mózg to wie. Ale gdyby mój tato tak ją nazwał....   Nie, to niemożliwe.

Moja pierwsza córka jest Anną. W tym też można znaleźć coś dziwnego, bo przecież trzecia Anna z kolei... Ale ja nigdy nawet nie wyobrażałam sobie, że może być inaczej.
Różnimy się zaś nieco drugim imieniem, ale - tylko nieco.

Wszystkim Annom życzę spełniania marzeń!

* Tytuł to cytat z piosenki. Ktoś wie z jakiej?
** Głównie kobiety. Albowiem należy do imion, które czasem nadaje się mężczyznom - jako drugie.
*** Mąż mamy, czyli mój tata, nosi bardzo rzadkie niemieckie imię. Dlatego bywa nazywany Jankiem. Od swoich teściów dostawał nawet kartki życzeniami na Jana. Jak widać sądzili, że każdy musi mieć imieniny. I już.

48 komentarzy:

  1. Maanam- Po prostu bądź
    Wszystkiego najlepszego z okazji imienin, Aniu M :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej, zgadłaś :) To jedna z moich ulubionych piosenek Maanamu!
      Dziękuję za życzenia:*

      Usuń
    2. I oczywiście wzajemnie życzę spełnienia marzeń :)

      Usuń
    3. Dziękuję :)
      Nie było trudno zgadnąć,też lubię tę piosenkę :)

      Usuń
  2. Podczytuję i zachwycam się.
    Imieninowe serdeczności przesyłam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. A wiec imieniny potrojne, bo jeszcze Twoja mama jest Anna! no to duzo szczescia i zdrowia zycze..moja mama tez byla Anna ale miala byc Danuta, i tak ja wolano..Danka...tak sie do Danki przyzwyczaila,ze nasza trojka, czyli jej dzieci mamy rozne imiona matki, Najstarszy z nas byl synem Anny i dwojka mlodszych byly dziecmi Danuty, do dzis mamy z tym problemy.
    Sciskam Cie imieninowo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Takie to bywają z imionami ciekawe historie. Mój tata ma takie imię, że z pewnością nikt w Polsce takiego nie ma. W dodatku jest podwójne, pisane z kreseczką :)

      Usuń
  4. Wszystkiego dobrego Aniu :*
    znam i bardzo lubię tę piosenkę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie dziękuję, Olgo :*

      Usuń
    2. Aniu, Tobie i Twoim Aniom życzę wszystkiego, co dobre i piękne.

      Usuń
  5. Wszystkiego Najlepszego, Aniu. Zawsze podobało mi się to imię.
    Nie wyginie w narodzie tradycja jego nadawania, zawsze będzie na czasie, na przekór modom wszelakim:)) Podobnie zresztą, jak i moje imię - obecne niezmiennie, w każdym pokoleniu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Aniu - Anno, niech rzeka szczęścia płynie ku Tobie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Magdo - przyjmę tę rzekę z otwartymi ramionami! Będę nią płynąć. Na tratwie, wpław, jak tylko się da!
      :***

      Usuń
  7. Serdeczności imieninowe :*********

    OdpowiedzUsuń
  8. Aniu piekne macie imiona.
    Pieknie Wam tez zycze czego sobie życzycie.
    A to męzczyzną Anna dawalibna drogie to dobrze zrozumialam??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      To stary zwyczaj, teraz zdarza się to z imieniem Maria, kiedyś jeszcze Anna. I Stella chyba też.

      Usuń
  9. Aniu, wszystkiego najlepszego ! A ja dziś składam życzenia Teresie, która też jest Anną :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję!
      To dopiero zagmatwany świat imion :)

      Usuń
  10. Wszystkiego najlepszego!
    Ja mieszkam, gdzie jest kilkanaście rodzin polskich i co druga Polka to Anna. Najpierw moje dzieci myślały, że każda "polska" ciocia to Ania. Teraz czasami znajome Amerykanki mi się pytają, czy u nas to tylko Anie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to rzeczywiście prawdziwy urodzaj Ann masz wokół siebie :)
      Dziękuję za zyczenia:*

      Usuń
  11. Nowych marzeń, Anno i spełnienia obecnych! ja mam na drugie imię Anna, więc też mam trochę imieniny, poza tym zawsze chciałam być Anną, a nie Renatą,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Oraz Tobie i twoim bliskim wszystkiego dobrego również życzę :)

      Usuń
  12. Mój ojciec nosił rzadkie imię Sergiusz, choć nie był z pochodzenia Rosjaninem. Jednak powszechnie był znany jako Tadeusz i nigdy nie słyszałam, by ktoś nazwał go prawdziwym imieniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znałam osobiście dwóch Sergiuszów - jeden rzeczywiście był pochodzenia rosyjskiego. A drugi to był listonosz we wsi, w której się wychowałam. To ładne imię.

      Usuń
    2. Nigdy nie znałam żadnego Sergiusza oprócz śp. ojca. Nie wiem też, skąd to imię wzięło się w naszej rodzinie. W ogóle mało wiem o losach przodków a w miarę upływu lat wzrasta w człowieku zainteresowanie tą sprawą...

      Usuń
  13. I oczywiście wszystkiego najlepszego. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Kochana Aniu, najlepszego, a imieninowe wino wypijemy już w środę:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Anna i Maria to chyba dwa najpopularniejsze, nigdy nie wychodzące z mody imiona :))
    Aniu bądź zawsze sobą i pisz, tak dobrze się Ciebie czyta :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, jak wspaniale czyta się komentarze :)
      Dziękuję Mario kochana:*

      Usuń
    2. Teraz już wiem jak dobrze czyta się komentarze, tylko mnie bardzo często konceptu brakuje :)))

      Usuń
    3. Skrót myślowy, mój ulubiony ;) Miałam na myśli koncept do pisania komentarzy u Ciebie :))) Po prostu zapominam "języka w gębie" ;)))

      Usuń
    4. Ech, nie wierzę :)))

      Usuń
  16. I ode mnie: pogody i siły ducha w każdym momencie życia!
    I.

    OdpowiedzUsuń
  17. Aniu, jeszcze zdążyłam: wszystkiego najlepszego w dniu imienin! Mar

    OdpowiedzUsuń
  18. A ja nie zdążyłam, ale to nic. Też jestem Anna
    Moja babcia od strony mamy miała na imię Anna, a ja urodziłam się 26 lipca - to jak miałam mieć na imię? Bardzo lubię swoje imię i myślę, że inne Anie też.
    Lekko spóźnione, ale szczere życzenia wszystkiego najlepszego,
    życzy inna Ania

    OdpowiedzUsuń
  19. Aniu, dużo szczęścia! Wiem, wiem... Spóźniłam się, ale życzyć Ci chyba mogę:)

    OdpowiedzUsuń